O technologii na głos – Odcinek 99: Cyfrowe drogi logistyki | Cykl „Obok logistyki”

PODCAST Markus Törnberg na okładce "Obok Logistyki"

💡 Jak pogodzić logistykę z cyfrową rewolucją? Kto i jak wdraża tego typu rozwiązania i czy są one rzeczywiście potrzebne? Jak to wygląda w korporacjach, a jak w małych firmach?

💡 Gościem Marcina Tomkowiaka jest Markus Törnberg, Dyrektor Krajowy Waybiller.

Digitalizacja logistyki – dlaczego to konieczność?

Cyfrowa transformacja w logistyce przynosi liczne korzyści, takie jak:
Automatyzacja procesów – ograniczenie błędów ludzkich i zwiększenie efektywności.
Elektroniczne dokumenty przewozowe (e-CMR) – eliminacja papierowych dokumentów i przyspieszenie operacji.
Śledzenie transportu w czasie rzeczywistym – większa kontrola nad łańcuchem dostaw.
Big Data i AI – optymalizacja tras i procesów logistycznych.

Jakie są najważniejsze technologie w cyfrowej logistyce?

Obecnie firmy logistyczne inwestują w różne rozwiązania, które usprawniają pracę i zwiększają konkurencyjność:
🚛 Automatyzacja procesów – robotyzacja magazynów i systemy zarządzania transportem (TMS).
📄 Paperless i e-dokumenty – cyfrowe listy przewozowe i faktury elektroniczne.
📍 Monitoring GPS i IoT – śledzenie ładunków i analiza warunków transportu.
🤖 Sztuczna inteligencja i analiza danych – optymalizacja procesów i prognozowanie popytu.

e-CMR – elektroniczne listy przewozowe jako przyszłość transportu

W wielu krajach wdrażane są e-CMR, czyli cyfrowe wersje listów przewozowych. Ich zalety to:

  • Szybsza i tańsza obsługa dokumentacji.
  • Większa przejrzystość i redukcja błędów.
  • Możliwość monitorowania dokumentów w czasie rzeczywistym.
  • Lepsza ochrona środowiska (mniej papieru, mniejszy ślad węglowy).

Polska planuje wdrożenie pełnej akceptacji e-CMR do 2026 roku. Opóźnienia wynikają z konieczności dostosowania przepisów i systemów kontrolnych.

Jak Polska wypada na tle innych krajów?

Według indeksu DESI (Digital Economy and Society Index), Polska zajmuje 24. miejsce na 27 krajów UE pod względem cyfryzacji. Liderami są kraje skandynawskie, takie jak Finlandia, Norwegia i Szwecja, gdzie cyfrowe rozwiązania są standardem.

W Estonii wprowadzono już obowiązkowe e-CMR – kierowcy bez elektronicznych listów przewozowych nie mogą wjechać na teren niektórych zakładów. Polska wciąż nadrabia zaległości, ale cyfryzacja staje się nieunikniona.

Cyfrowa logistyka w praktyce – przykłady z Estonii

📌 Kunda Harbor – port, w którym akceptowane są wyłącznie cyfrowe dokumenty. Kierowcy muszą posiadać e-CMR w formie kodu QR.
📌 Spółdzielnia rolnicza Kev – pełna automatyzacja procesu przyjmowania dostaw. System rozpoznaje numery rejestracyjne, automatycznie waży towar i generuje fakturę.

Te rozwiązania pokazują, jak cyfryzacja może usprawnić procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty i zwiększając efektywność operacyjną.

Doradztwo logistyczne

Sprawdź naszą ofertę z obszaru logistyki